Direktlänk till inlägg 27 juni 2011

Startvikt måndag 27 juni 2011: Vecka 1

Av Underbara Jag - 27 juni 2011 10:28

Ok, idag är då första dagen på det här projektet som är resten av mitt liv kan man säga. Det känns mycket bra att göra det här. Än så länge har jag inte ens tänkt tanken att jag kanske ska misslyckas den här gången, vilket jag tror till stor del beror på att jag tagit bort alla förbud och måsten, alla tidsramar och scheman för ätande och träning.


För ett kontrollfreak som mig så är det en skräckblandad lyckokänsla på något sätt. Jag känner mig inte instängd i en strikt mall för hur jag ska göra och samtidigt känner jag mig mer utlämnad åt mig själv och mitt eget sunda förnuft (hur sunt är det efter 25 års ätproblematik egentligen)???

Om jag skulle följa en diet skulle jag ju kunna skylla på den, ursäkta mig med att "LCHF verkar inte funka på mig" eller "Viktväktarnas metod passar inte när man lever mitt liv".


Som det är nu ska jag ju gå ned hiskeligt mycket i vikt bara genom den enkla metoden Ät-mindre-rör-dig-mer. Visst låter det enkelt? Alla fattar ju sånt. Men kan man gå ned i vikt på det här sättet? Är det så enkelt som det låter eller är det enklare att följa en speciell diet där man utesluter t.ex fett, socker eller kolhydrater?


Det jag med säkerhet vet, efter att själv har varit överviktig en stor del av mitt liv och efter att ha bollat de här tankarna jag kommer att ta upp undan för undan i bloggen under några år nu, är att överviktiga personer ofta har ett problmatiskt förhållande till mat, nyttigt/onyttigt, träning, ofta är antingen-eller (antingen är man superstrikt eller så skiter man i allt och äter det man vill, vanligtvis blir det då för mycket av det goda...) i perioder och varvar satsningar på dieter eller träning med perioder då man "unnar sig" eller "passar på".

Jag har varit sån. Jag kanske är sån fortfarande på sätt och vis, men jag tror inte att jag kommer att nå normalvikt genom att vara periodare på det sättet.


 
 
Ingen bild

Arianne

27 juni 2011 13:25

Lycka till! Tror att din strategi kommer vara bättre (hållbarare) än någon diet!

Underbara Jag

27 juni 2011 13:31

Tack Arianne :)

 
Emma

Emma

27 juni 2011 19:48

Tror du har mkt rätt i ditt tänkande. Jag är lider också av övervikt. För 5 år sen gick jag ner 30 kg, tog ett år men det var värt det. Sen träffade jag min sambo och slutade i samma veva röka och då gick jag upp 15 kg av de 30 kg igen. :( Jag har tänkt så länge att nu sätter jag igång, nu tar jag tag i mitt liv men det kommer ju alltid ngt som stör/rubbar det. Hur hittar man orken att vara konsekvent och att ta sig tiden även när vardagen tränger på och är svår?
Lycka till!

http://www.emschen.se/Emmasblogg

Underbara Jag

27 juni 2011 21:34

Ja herregud det där känner jag igen. Både det att lägga på sig vikt genom att sluta röka och att bli sambo. För mig blev det väl en 10 kg vid båda tillfällena skulle jag tro.

Att vara konsekvent... Ja du, det kanske man inte behöver vara tänker jag? Bara man är MEDVETEN om sitt beteende. Ok, man kanske inte blir smal av att vara medveten om att man överäter eller gör dåliga val, men det är ändå en skillnad. Är du medveten kan ditt nästa steg vara att tänka efter före.
Det låter så pretantiöst, jag vet, men jag har provat under senare år och det fungerar faktiskt.
Jag ska berätta mer om det i ett inlägg alldeles snart, om hur man kan lura sig själv att äta bättre och överlista suget. För ofta är det kopplat till något man inte ens är medveten om, känslor vanligtvis.

Men du, sätt igång nu då! Du behöver inte ändra hela ditt liv, bara tänka att "idag ska jag unna mig att äta sånt jag mår bra av, inte sånt jag är sugen på för stunden". Belöna din kropp med 15 minuters promenad kanske?
Eller fundera över hur just du har känt när du har känt att det känns bra kring vikt och välmående!

Hoppas du hänger kvar så peppar vi varandra på vägen!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Underbara Jag - 27 oktober 2011 08:07

Tjoho och godmorgon!   Så jävla (förlåt) glad är jag för jag fick ett rejält minus på vågen igår:-5,5 kg! Det hade jag ju inte väntat mig alltså! Fattar ni att jag tappat 15 kg på 6 veckor, det känns ju helt sjukt faktiskt   . Konstigt bara att j...

Av Underbara Jag - 26 oktober 2011 08:54

Ja här kommer då de första före-efter-bilderna. Jag tycker inte själv att det syns så himla stor skillnad... Eller lite grann ser jag ju men jag tycker det är svårt. Var snälla och bortse från min väldigt gamla och slitna bh som inte direkt fyller ...

Av Underbara Jag - 24 oktober 2011 16:29

Och det känns fasiken läskigt alltså. Men jag har jättesvårt att se själv om det har hänt något rent fysiskt så kanske är det bra också. Jag hoppas att jag ska ha tappat runt 4 kg den här gången. Jag har tränat på rätt så bra, så mycket som jag ork...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Ovido - Quiz & Flashcards