Direktlänk till inlägg 27 juni 2011

Dag 1, tankar och reflektioner

Av Underbara Jag - 27 juni 2011 22:00

Ärligt talat hade jag inte trott att jag skulle ha en enda besökare första dagen! Hoppas det fortsätter hitta hit folk för det är faktiskt viktigt att förstå att viktminskning inte bara handlar om olika dieter eller träning. Det handlar i minst lika hög grad om vad som försiggår inuti oss, hur vi tänker och känner kring mat, ätande och träning.Det här kommer inte bli en blogg där jag skriver om recept och den biten så mycket. Det finns så otroligt många duktiga bloggare som skriver om det så jag känner inte att jag har så mycket att tillägga där. Visst kommer jag dela med mig av tips om någon vill ha det, och jag kommer blogga om hur jag äter och tränar, självklart.Men främst kommer jag att blogga om den mentala biten av viktminskning, alla erfarenheter och insikter jag fått senaste åren vilka fått mig att ta steget att starta en blogg om det. Jag hade helt klart behövt en sådan själv tidigare och jag hade verkligen behövt hänga i ett forum där jag kunde bolla tankar med några som delar mina erfarenheter.Men första dagen har känts jättebra för mig. Jag har minskat mina portioner till normala portioner (jo jag vet hur en normal portion är faktiskt ;)) och rört mig lite sisådär mycket, kanske 45 minuter sammanlagt. Mer än en vanlig dag tidigare men inte lika mycket som ett träningspass.Jag har tänkt mycket på varför jag inte unnat mig att gå ned i vikt utan unnat mig mat istället? Varför jag tänkt att det skulle vara en belöning efter att ha gått ned 3 kg att få äta en Ben och Jerry t.ex Det blir ju helt motsatt effekt i min hjärna på något sätt. Mat=belöning. Mat har alltid varit så laddat för mig och jag har definitivt inte njutit av god mat. Jag har haft 1000 och åter 1000 förbud som jag försökt hålla och strikta scheman och regler kring hur jag ska äta. Ett tag visste jag knappt vad god mat var för jag levde på ris och tonfisk i veckorna och sen öste jag i mig allt onyttigt jag var sugen på under helgen för då skulle jag "unna mig". Vad är poängen liksom? Inget av det gav mig någon egentlig njutning utan mer jobbiga känslor av att inte räcka till och av att vara misslyckad.Den här gången är ingenting förbjudet men ingenting ska heller missbrukas. Jag ger mig själv frihet under ansvar kanske man kan säga?

 
 
Ingen bild

J

27 juni 2011 23:41

Lycka till! Jag tror också på dig! =)

Underbara Jag

28 juni 2011 07:29

Tack så jättemycket :)

 
Tiffany

Tiffany

28 juni 2011 00:05

Hej där,
Jag vill bara säga att du inspirerar mig något enormt redan och jag är övertygad om att det är betydligt fler med! Du har en väldigt sund inställning och jag gillar verkligen att du bestämt dig för att inte gå med på någon speciell diet utan istället tex börja med mer vardagsmotion etc. Det gör din blogg speciell och personlig och på så vis intressant att läsa. Jag kommer verkligen följa din resa, ska själv försöka gå ner, dock ca 15 kilo men tycker ändå att det känns jobbigt...
Lycka till och tack för en redan bra blogg!! =)

http://tiffysord.blogg.se

Underbara Jag

28 juni 2011 07:28

Åh tack vad underbart att höra! Vad glad jag blir :).

Ja det blir ju mer vardag och mindre diet även om, som många så riktigt påpekat, även att bara börja äta mindre och röra sig mer är en form av diet.
Många hävdar ju att det nästan inte går att gå ned i vikt på det sättet, att man alltid riskerar att "trilla dit" och falla för frestelser om man äter som vanligt fast mindre. För mig har det tvärtom aldrig fungerat med en massa förbud, det om något gör att jag trillar dit och då med råge!

Tack för dina positiva ord och lycka till själv!
Kram

 
Emma

Emma

29 juni 2011 22:57

Tror du har helt rätt i att förbud ger motsatts effekt!
Jag tror att jag nog ska hänga på dig, du inspirerar mig iaf!

http://www.emschen.se/Emmasblogg

Underbara Jag

30 juni 2011 13:43

Hej igen Emma :)

Ja för mig är det så. Det blir någon mental vurpa jag gör för då känner jag att om jag äter något som är på förbjudetlistan så har jag liksom redan passerat en gräns och då är jag på fel sida på något sätt.
Hänger du med?

Ett rätt knäppt sätt att försöka behålla kontrollen över sitt ätande genom att ha två olika världar, en tillåten och en förbjuden. Det är ju rätt logiskt att man får dåligt samvete, känner sig dålig och misslyckad och allt det där andra negativa om man hela tiden "syndar" och äter det som är FÖRBJUDET liksom...

Kram igen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Underbara Jag - 27 oktober 2011 08:07

Tjoho och godmorgon!   Så jävla (förlåt) glad är jag för jag fick ett rejält minus på vågen igår:-5,5 kg! Det hade jag ju inte väntat mig alltså! Fattar ni att jag tappat 15 kg på 6 veckor, det känns ju helt sjukt faktiskt   . Konstigt bara att j...

Av Underbara Jag - 26 oktober 2011 08:54

Ja här kommer då de första före-efter-bilderna. Jag tycker inte själv att det syns så himla stor skillnad... Eller lite grann ser jag ju men jag tycker det är svårt. Var snälla och bortse från min väldigt gamla och slitna bh som inte direkt fyller ...

Av Underbara Jag - 24 oktober 2011 16:29

Och det känns fasiken läskigt alltså. Men jag har jättesvårt att se själv om det har hänt något rent fysiskt så kanske är det bra också. Jag hoppas att jag ska ha tappat runt 4 kg den här gången. Jag har tränat på rätt så bra, så mycket som jag ork...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Ovido - Quiz & Flashcards