Direktlänk till inlägg 7 juli 2011

Att "UNNA SIG"

Av Underbara Jag - 7 juli 2011 20:10

Jag har tänkt på det så många gånger... Min mamma använder, eller använde kanske är mer riktigt, uttrycket att unna sig väldigt ofta. Det var nog där jag lärde mig mitt sätt att se på mat och ätande. Vi fick väldigt bra mat hemma, hemlagd husmanskost och sådär. Men min mamma bantade ju rätt ofta efter vad jag minns. Sen unnade hon sig... Då var liksom vad som helst tillåtet för då hade hon ju bantat och varit duktig innan.


Jag har ju varit precis likadan. Det där med att unna sig har för mig blivit något jag kopplar ihop med något som ger dåligt samvete nästan och det är ju inte det det betyder egentligen, eller hur? Att unna sig något är väl något bra i grunden, inte att äta typ en pizza, en påse chips och ett paket glass, det kan väl aldrig vara att unna sig. Det måste väl vara att missunna sig (att må bra)?


Plus att jag har märkt att många, många, många jag känner använder alla möjliga slags ursäkter när de vill äta något onyttigt. Jag med, jag har alltid gjort så förut, utan att tänka på det egentligen. Jag har varit värd t.ex en Ben och Jerry om jag tyckt lite synd om mig själv, jag har unnat mig godsaker om jag varit själv en kväll och sånt där. Knäppt egentligen.


Och måste att unna sig vara att överdriva så väldigt som t.ex. jag gjort? Man kan väl unna sig något gott lite då och då och det behöver inte vara något onyttigt för det! Det kan ju lika gärna vara en promenad längs vattnet som en glass eller färska jordgubbar som en påse chips.


Nu tänker jag så här... Jag ska unna mig att bli normalviktig. Jag ska unna mig en kropp som jag tycker om och som är lätt att bära runt på. Jag ska unna mig bra kondition och en stark rygg, bra sömn och många skratt.
Jag ska unna mig sånt jag tycker om som är nyttigt varje dag och sånt jag tycker om som är mindre nyttigt någon gång då och då. Det är att unna sig för mig!


Vad är att unna sig för er? Vad står det för egentligen? 

 
 
Ingen bild

E

7 juli 2011 23:06

Hm.. Sitter just nu och unnar mej!! En lättöl, en liten skål jordnötter, vindruvor och jordgubbar!! Lyxar pga. vågen visade -1.3 imorse och sambon är ute och åker raggarbil på power meet. Så njuter lite av ensamheten när båda barnen nu sover :) Men som du skriver så kommer det dåliga samvetet på engång, hade inte tänkt vara nå onyttig idag... Men men.. Tack vare att jag läste din blogg nu så skiter jag i å ta den blåbärsglassen jag tänkt!! :) /emma.

Underbara Jag

8 juli 2011 22:43

Men det lät ju som en jättelagom fredagslyx tycker jag! Jag har lyxat till med något liknande, mandlar med havssalt och ett iskallt glas vitt efter jobbet. Men sen slutade jag där. Förut har jag gärna "passat på" när jag ändå höll på liksom, antingen inget eller allt så som jag var då. Nu känner jag att det är bra. Visst skulle jag kunna äta lite glass och nån chokladbit men det skulle jag ångra och då känns det jobbigt. Det här ångrar jag ingenting alls, det känns mer som "unna sig" ska kännas!

Hoppas du hade en mysig kväll och känner att det blev lagom lyxigt ;)

Kram

 
Ingen bild

BIB

8 juli 2011 08:15

Ohälsa är som en ond spiral. När du väl har börjat unna dig något gott till kaffet så är det så lätt att det blir en dålig ovana. Mitt nya tänk är -Vad är några sekunders njutning mot kännsla av att ha klarat av att stå emot. Jag känner mig så stolt över mig själv, varje gång jag klarar av att säga -nej tack!

Underbara Jag

8 juli 2011 22:40

Jag håller med! Och för många som överäter så blir det också startskottet på att överäta tyvärr. Man "unnar sig" t.ex lite chips, fortsätter äta fast man känner att det egentligen är nog, känner att det är "kört" och äter en massa annat när man ändå har förstört allting.

Jag håller med om att känslan när man vinner över suget är oöverträfflig, särskilt när man som jag varit så otroligt dålig på det tidigare! Bästa känslan faktiskt :)

kram

 
Ingen bild

Naffes Mamma (Jenny)

8 juli 2011 08:28

"Att unna sig något är väl något bra i grunden, inte att äta typ en pizza, en påse chips och ett paket glass, det kan väl aldrig vara att unna sig. Det måste väl vara att missunna sig (att må bra)?"

Shit va bra skrivet!!! Det ska jag komma ihåg!

Vad säger den här reklamtexten egentligen: "Nu är det slut på veckan... Det är dags för fredagsmys!" Unna dig - nu när du har jobbat hela veckan är det okej att fylla ådrorna med fett.

Kram./Jenny

Underbara Jag

8 juli 2011 22:38

Ja men lite så... Det är liksom ihopkopplat med att man har gjort sig förtjänt av något extra, något lyxigt eller något man inte äter/gör så ofta. Men det används mer som en ursäkt för att kunna proppa i sig ibland faktiskt. I allafall har jag använt det så. Att unna sig måste ju vara något som får en att känna något bra, inte något som gör att man känner dåliga känslor.

Men visst, jag har unnat mig ett glas vitt ikväll och lite mandlar för det kändes som att det gav lite guldkant på tillvaron. Jag kände att jag ville ha det och det känns ok. Men tidigare har jag liksom släppt loss ordentligt när jag "unnat mig" och då kommer ju det dåliga samvetet som ett brev på posten!

Men man kan ju som sagt unna sig annat än mat och sånt, typ sovmorgon, ett långt bad, en ny tidning, en härlig badbomb. Man måste inte koppla ihop unna sig med att äta något onyttigt har jag lärt mig på gamla dar ;).

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Underbara Jag - 27 oktober 2011 08:07

Tjoho och godmorgon!   Så jävla (förlåt) glad är jag för jag fick ett rejält minus på vågen igår:-5,5 kg! Det hade jag ju inte väntat mig alltså! Fattar ni att jag tappat 15 kg på 6 veckor, det känns ju helt sjukt faktiskt   . Konstigt bara att j...

Av Underbara Jag - 26 oktober 2011 08:54

Ja här kommer då de första före-efter-bilderna. Jag tycker inte själv att det syns så himla stor skillnad... Eller lite grann ser jag ju men jag tycker det är svårt. Var snälla och bortse från min väldigt gamla och slitna bh som inte direkt fyller ...

Av Underbara Jag - 24 oktober 2011 16:29

Och det känns fasiken läskigt alltså. Men jag har jättesvårt att se själv om det har hänt något rent fysiskt så kanske är det bra också. Jag hoppas att jag ska ha tappat runt 4 kg den här gången. Jag har tränat på rätt så bra, så mycket som jag ork...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Ovido - Quiz & Flashcards