Direktlänk till inlägg 18 juli 2011

Taskiga medmänniskor och kompisar

Av Underbara Jag - 18 juli 2011 10:37



En kanske (?)   välmenande men ändå klantig kommentar fick mig att börja fundera på det här med ätande och beteende när man är tjock.

Jag vet många överviktiga som äter exemplariskt (om än kanske lite mer än andra) in public s.a.s När andra ser på så äter man bra och normalt och sen sker överätandet i smyg. Väldigt många jag pratat med har det här beteendet.


Jag tror att det bidrar till att göra viktminskningen jättesvår. Om man smusslar och äter när ingen ser på så har man på något sätt gjort det "fult" att äta, man skapar ett beteende där man är nyttig och tackar nej när man är bland folk för att sen trycka i sig chips och choklad när man kommer hem och är ensam.


Det är inte svårt att förstå varför det blir så här. Jag har alltid tänkt att folk ska tycka det är äckligt om jag väger för mycket och t.ex äter en chokladbit. Att de ska tänka att "hon borde verkligen inte äta det där...". Det gör ju folk också, det är ju det som är så jobbigt. En del drar sig ju inte heller för att kommentera kring det! Jag har inte så ofta varit med om att någon sagt det rakt ut till mig, typ "inte ska väl du äta det där som är så fett..." eller så. Men mer hintat, kanske sagt något om någon annan tjock person sådär så att jag känt mig väldigt träffad.


Häromdagen var ett sådant tillfälle. En tjej på mitt jobb som är lite sådär kroppsobsessed och vid flera tidigare tillfällen håller på om att hon är så tjock och ful (som att det är två synonymer liksom? sluta säg tjock OCH ful som att det hör ihop!!!) fick mig att känna mig sådär äcklig och som en tjockis som är värsta svullot. Helt utan mening antagligen för hon är jättesnäll och jag vet att hon gillar mig och sådär. Men ändå, man känner ibland att en del personers syn på tjocka människor är sådär att de är lata och bara äter för mycket, typ inte orkar banta eller träna. Som att det var ett enkelt val och vi bara inte pallar liksom.


Hon skulle iaf träna efter jobbet och gick och klagade på att hon var så himla hungrig. Jag sa något i stil med att hon kunde ju ta en banan eller så innan. Sen kom hon efter sitt pass på gymet och då var hon superhungrig sa hon, så jag sa "du får åka hem och äta någon ordentlig middag" typ, varpå hon sa "men alltså man behöver inte äta så jäkla mycket vet du, det räcker med en macka och ett glas mjölk efter träningen". Alltså, det kanske är jag som är överkänslig, men kommentarer som den, som sägs på ett sätt som att jag som tjock inte vet vad jag pratar om på något sätt, får mig att känna mig så liten och äcklig. Dumt som f-n för det är ju egentligen bara onödigt att säga kommentarer som andra tar illa upp för. Vissa gör det ändå och det borde man kunna skita i. Men det känns ändå skitjobbigt tycker jag. Nedlåtande på något sätt.


Men det känns ändå bättre nu än tidigare, nu när jag är vuxen.


I gymnasiet var en av mina bästa vänner såhär och det knäckte mig otroligt mycket. Vi umgicks mycket och hon var väldigt kroppsfixerad. Jag var rätt vältränad i början av gymnasiet men jag blev helt psykad av hennes ständiga tjat om hur tjock hon var, vad man skulle äta och inte och hur "tjock och ful" man blev om man inte bara åt grönsaker tränade jämt.

Varför måste vissa vara sådär? Hon måste ju fattat, hon såg ju på mig, att jag blev jättejätteledsen av hennes kommentarer! Och vi var ju vänner liksom!

Jag gick inte runt och beklagade mig över min hy eller slängde elaka kommentarer om "fula, finniga människor" omkring mig! Det hade hon säkert blivit jätteledsen över eftersom hon hade extrema problem med akne, sådär så att hela ansiktet liksom var böldigt.


Ärligt talat så vet jag att jag varit förskonad från otroligt mycket av sånt här och ändå tycker jag det är jobbigt. Jag har alltid varit bra på sport, varit populär ganska snygg och så trots att jag varit tjockare än andra i perioder (för det mesta). Jag undrar hur många som kämpar med övervikt som fått höra mycket mer än jag och hur det fått dem att känna... Om jag kan känna mig trampad på av smågrejer, hur måste det inte kännas för någon som t.ex varit mobbad?


Vad har ni för känslor kring det här med att andra kommenterar kring tjocka människor? Har ni haft en "kompis" som jag och hur kände ni kring det? Vad har ni för strategi när andra omkring er säger sådär halvtaskiga kommentarer som får er att känna er ledsna?

 
 
Diana

Diana

18 juli 2011 14:53

Såna människor ska man inte bry sej om.. Att kämpa med vikt, övervikt som undervikt är en svår sak, och det tar otroligt mycket energi.. Tyvärr är det inte alla som kan förstå det...

http://www.bejbie.se

 
Emma

Emma

18 juli 2011 23:12

Jag brukar låta sådana kommentarer rinna av mig snabbt eller så brukar jag finna ngt bra svar som får dom tysta snabbt men i förra veckan fick jag en kommentar som fastnade och sårade. Vi var ute och gick på campingen och när vi hälsade på ett äldre par (60+) så tittade mannen på mina två pojkar (3 & 1 år) som satt i vagnen och sen synade han min kropp och smällde av "ni är då inte rädda för att jobba". :( Den kommentaren kan jag inte släppa. Nu är jag tydligen så fet att jag ser gravid ut.
Jag förstår inte varför den kommentaren inte släpper taget om mig. Men jag har bestämt mig för att jag ska försöka använda mig av den istället för att må dåligt av den, får väl se hur det går.

Genom mitt liv har jag haft en otrolig tur för jag har haft fina vänner som aldrig har tryckt ner mig, varken medvetet eller omedvetet. Visst har jag haft perioder då jag har varit väldigt nere och tillfälle då jag har fått sårande kommentarer men på ngt vis har jag aldrig haft dålig självförtroende. Jag har varit lyckligt lottad.

http://www.emschen.se/Emmasblogg

Underbara Jag

20 juli 2011 10:45

Jo jag har också haft bra vänner, de allra flesta i allafall. Hon som jag beskriver i inlägget här var det stora undantaget. Sen är det ju också så att jag själv varit överkänslig för när de som varit/är smala sitter och klagar över att de är såååååååååå feeeeeeeeeta och att de inte kan äta det ena eller det andra o.s.v Jag tycker det är okänsligt att hålla på så helt enkelt.
Jag skulle som sagt aldrig göra så när det gäller andra saker, sitta och klaga på min hy, mina bröst, mina utstående öron etc om det sitter någon bredvid som verkligen har problem med någon av de sakerna! Jag tycker inte man gör så för det är oschysst.

Men vilken gubbe :(. Jag förstår faktiskt inte varför människor man inte känner tar sig friheter att kommentera kring folks utseende eller annat. Förstår de inte att det kan vara sårande, att de kanske tycker det är en vitsig grej att säga men att den som får kommentaren kan uppleva den som kränkande?
En del är rätt okänsliga av sig alltså :(

Det låter som du har klarat dig bra i allafall och det har jag med. Men jag tänker på dem som inte har skinn på näsan och bra självförtroende, de som kan bli jätteknäckta av andras kommentarer. Jag vet ju ändå hur det känns efter att ha haft den här "vännen" i gymnasiet.

Kämpa på Emma!
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Underbara Jag - 27 oktober 2011 08:07

Tjoho och godmorgon!   Så jävla (förlåt) glad är jag för jag fick ett rejält minus på vågen igår:-5,5 kg! Det hade jag ju inte väntat mig alltså! Fattar ni att jag tappat 15 kg på 6 veckor, det känns ju helt sjukt faktiskt   . Konstigt bara att j...

Av Underbara Jag - 26 oktober 2011 08:54

Ja här kommer då de första före-efter-bilderna. Jag tycker inte själv att det syns så himla stor skillnad... Eller lite grann ser jag ju men jag tycker det är svårt. Var snälla och bortse från min väldigt gamla och slitna bh som inte direkt fyller ...

Av Underbara Jag - 24 oktober 2011 16:29

Och det känns fasiken läskigt alltså. Men jag har jättesvårt att se själv om det har hänt något rent fysiskt så kanske är det bra också. Jag hoppas att jag ska ha tappat runt 4 kg den här gången. Jag har tränat på rätt så bra, så mycket som jag ork...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Ovido - Quiz & Flashcards