Direktlänk till inlägg 28 juli 2011

Inspiration: Blossom Magazine

Av Underbara Jag - 28 juli 2011 10:26

Jag tycker ofta det är svårt att bli superinspirerad av träningstidningar eller artiklar kring träning och kost just för att det känns så likriktad allting. Men den här tidningen, www.blossommagazine.se tycker jag är helt suverän. Jag har börjat kolla lite noggrannare på deras s.k KTA filosofi och tycker att många bitar kring speciellt kost och mat har fallit på plats sedan dess. KTA står för Kost Träning Attityd och man kan läsa lite mer om det här: http://www.blossommagazine.se/sidor/intro.


För min del så gjorde jag ett test i deras aprilnummer och nu försöker jag applicera lite av det i mitt sätt att tänka kring mat. Eftersom KTA utgår ifrån att vi alla är olika, har olika smak, man blir mätt olika lätt, får sug efter olika saker och är "överkänsliga" för olika typer av mat (som t.ex kan trigga igång ett sockerbehov el få en att känna sig uppblåst, energilös eller något annat) så tycker jag det är väldigt intressant. KTA är inte heller någon diet utan mer att man inte ska behöva hålla på med dieter för att man anpassar sitt sätt att äta och träna efter sin personlighet. Det är mer en vägledning till välmående som jag förstår det och jag antar att man kanske får modifiera lite själv för att nå just sina specifika mål om man har sådana. Det låter lite luddigt när jag ska förklara men jag gillar tänket iaf   .


Tidigare när jag bantat så har jag ätit kalorisnålt fast utan att direkt reflektera över vad eller hur ofta eller så jag äter. Bara det hamnar inom kalorigränsen s.a.s Ofta har jag haft problemet att jag inte blir mätt utan mer sötsugen, sugen på fett eller salt och jag tycker det kan vara ganska jobbigt. Samtidigt som man hör andra som har svårt att få i sig så MYCKET MAT som de tycker att det är, som mår illa av att äta havregrynsgröt till frukost för de blir för mätta och så typ. Jag har aldrig kunnat äta havregrynsgröt till frukost och stå mig till lunch, jag blir hungrig efter en timme när jag äter det. Samma med allt i stil med bulgur, couscous, mackor, lätta sallader etc.


Enligt KTA filosofin så är man ofta en av tre typer, med lite olika dragningar åt olika håll; kolhydratstyp, proteintyp eller blandtyp och då kan man testa att fördela det man äter lite mer utifrån vilken typ man är. Jag blev en klockren proteintyp och ska då enligt detta må bra av att få rätt mycket energi från protein och fett och inte kolhydrater, det ska göra att jag blir mätt och får mindre sug etc. Rätt likt LCHF på vissa sätt, men som sagt så gäller det bara om man då är en proteintyp. Om man är en kolhydratstyp så kanske man inte alls passar att ta bort kolhydrater utan kan äta även stärkelserika sådana och må bra och tappa vikt.


Det är kul med lite inspiration tycker jag, särskilt sådan som utgår ifrån att vi är olika och har olika behov. Det gillar jag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Underbara Jag - 27 oktober 2011 08:07

Tjoho och godmorgon!   Så jävla (förlåt) glad är jag för jag fick ett rejält minus på vågen igår:-5,5 kg! Det hade jag ju inte väntat mig alltså! Fattar ni att jag tappat 15 kg på 6 veckor, det känns ju helt sjukt faktiskt   . Konstigt bara att j...

Av Underbara Jag - 26 oktober 2011 08:54

Ja här kommer då de första före-efter-bilderna. Jag tycker inte själv att det syns så himla stor skillnad... Eller lite grann ser jag ju men jag tycker det är svårt. Var snälla och bortse från min väldigt gamla och slitna bh som inte direkt fyller ...

Av Underbara Jag - 24 oktober 2011 16:29

Och det känns fasiken läskigt alltså. Men jag har jättesvårt att se själv om det har hänt något rent fysiskt så kanske är det bra också. Jag hoppas att jag ska ha tappat runt 4 kg den här gången. Jag har tränat på rätt så bra, så mycket som jag ork...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Ovido - Quiz & Flashcards