Direktlänk till inlägg 28 juli 2011

Mättskalan, hur äter ni?

Av Underbara Jag - 28 juli 2011 10:44

Ja den där mättnadsskalan som jag skrev om någon gång tidigare för er som minns, den tänkte jag kolla lite med er hur ni tänker kring.


Om man gör en skala från 1-10 ungefär så här:


1: utsvulten, megahungrig

2: väldigt hungrig och vill ha mat genast

3: hungrig men inte panikhungrig

4: börjar känna att man inte är hungrig längre

5: ohungrig men inte direkt mätt

6: mer mätt än hungrig men kan med lätthet äta mer

7: börjar kännas som man är mätt

8: lite för mätt

9: man har fyllt på tallriken en gång mer än man borde och är riktigt mätt

10: proppmätt, måste nästan spy (julbordsmätt brukar jag kalla det   )


hur äter ni då vanligtvis? Är det olika beroende på om det är frukost, lunch, middag eller något i soffan på kvällen? Olika om ni är ute och äter, hemma hos någon, hemma hos er själva?

 

Självklart är det här en skala som är personlig, vissa äter mer, vissa mindre, vissa är vana med jättestora portioner och ligger kanske på 3-4 när någon annan som skulle äta samma portion skulle ligga på 10 och må illa.


För mig när jag varit i dåliga perioder har jag kunnat ligga mellan 1-3 hela dagen, hoppat över frukost och lunch och sen ätit så jag är nästan uppe på 10 när jag kommit hem. Eller vanligtvis har jag kunnat köpa en chokladbit el något på väg hem så att jag kommer upp på 4 ca, men då är jag fortfarande jättesugen på allt möjligt och äter det när jag kommer hem.


Ett annat problem är att jag ätit lite för mycket i perioder. Istället för att sluta när jag ligger på 4-5 så har jag fortsatt till 8-9. Om man vill tappa vikt så är det nog bra att inte bli för mätt, att vänja sig vid att inte bli jättemätt mer än vid speciella tillfällen. Det är jättesvårt när man slarvar med maten som jag ofta gjort! Istället för att gå och vara hungrig och sugen på allting halva dagen så kan man försöka hitta sitt sätt att äta då man är mer lagom hela tiden och inte överäta.

Lätt som en plätt i teorin men hur gör man det i praktiken när man har tendenser åt överätning? Hur resonerar ni kring det här? 

 
 
Diana

Diana

28 juli 2011 14:12

Jag äter aldrig mer än 4-5, därmot så äter jag allt man kan tänka sej, även skräpmat, men håller mej alltid till 4-5 på skalan :)

http://www.bejbie.se

Underbara Jag

28 juli 2011 21:22

Hehe, ja det finns ju en mängd olika varianter till vart på skalan man hamnar och vad man äter. Självklart bör viktminskning vara lagom i alla aspekter :). Ska kolla in :)

 
Emma

Emma

28 juli 2011 17:50

Tja då är väl jag en femma, alltid. Ja någon gång trillar jag över femman men nästa aldrig under. Jag har ju ingen hungerkänsla längre.
Jag misstänker att jag stoppar mer i munnen under dagen än vad jag är medveten om. Det måste ju vara småätande som gör att jag aldrig blir hungrig.
Usch va jag är less på mig själv!

http://www.emschen.se

Underbara Jag

28 juli 2011 21:20

Intressant! Ja men då har du mer något slags stabilt intag som är liksom över hela dagen, typ min motsats, hehe... Eller det som VARIT min motsats. Men det ska väl vara bra att inte vara varken i bott eller i topp utan försöka hålla sig så att man aldrig blir vrålhungrig men inte heller proppmätt.

Men det är klart, det är givetvis en fråga av vad man stoppar in i munnen under dagen som du mycket riktigt skriver, och hur mycket. Hungerkänslan kan ju vara olika för olika personer. Det som skulle bli en femma för mig skulle bli typ en tia för en av mina vänner som äter mycket mindre, men antagligen bara en tvåa för min man...

Men hur mycket äter du till en middag för att hamna på 5 om du är hungrig innan? Säg att du äter potatis och köttbullar som man lätt kan räkna. Normalstora köttbullar och normalstora potatisar och inget tillbehör som sås eller lingon eller grönsaker, bara köttbullarna och potatisen.

 
Ingen bild

BIB

30 juli 2011 22:28

Jag har funderat över vilken nivå jag ligger på, men kan inte riktigt bestämma, så jag ska tänka ett tag till. Dock vill jag berätta om en erfarenhet. Jag bodde i London under en period i mitt liv, där gick jag ner ganska mycket i vikt, och fick uppleva "hunger kännslor" jag kan inte minnas att jag innan min tid i England upplevt verkliga hunger kännslor. När jag sedan började gå upp i vikt igen, så försvann hunger kännslorna. Först nu när jag har gått ner en massa igen har de börjat komma tillbaka. Varför är det så här då? -Jo som "tjockis" var det mitt hjärta som sa till mig att äta, inte min mage! Jag åt som oftast i "förebyggande syfte". Ifall jag skulle bli hungrig sen. Det låter hel puckat idag, men för ett år sedan var detta min vardag.

Underbara Jag

31 juli 2011 21:33

Aha, lustigt...
Nä man kanske ofta äter "förebyggande" innan man behöver och då är det ju lätt att det blir för mycket för ofta.

Tänk vad mycket som kan hända med kropp och knopp på ett år, helt galet!

 
Emma

Emma

31 juli 2011 17:31

Köttbullar och potatis? Storlek ā la mamma Scan, kanske 4-5 om jag tycker om dom. Potatisar, kanske två ibland bara en.
Jag har kommit på att jag tycker det är tråkigt att äta men äter när jag har tråkigt. Snacka om motsägelse! *s*

http://www.emschen.se

Underbara Jag

31 juli 2011 21:32

Det är ju verkligen inte mycket! Så lite skulle jag aldrig klara att äta faktiskt, inte just nu iaf. Jag vill nog ha en potatis (om jag tar det, jag gillar egentligen inte potatis, pasta, ris etc så mycket) och antagligen 10 köttbullar minst.

ja verkligen, vilken motsägelse! Men småäter du annat, godis, fikabröd och sånt då? Eller vilket är din stora utmaning när det gäller att gå ned i vikt?

 
Emma

Emma

1 augusti 2011 20:58

Om det finns fikabröd, godis, chips eller ngt annat sådant hemma så äter jag det när jag är uttråkad. Om inget finns dricker jag lite vatten/te/kaffe kanske tar ett digestivekex.
Min stora utmaning med att gå ner i vikt är att äta rätt, inte för lite och fel stort utan rätt mängd och rätt sorts mat. Och att inse mitt förhållande till mat. Jag äter inte för att jag är hungrig så varför äter jag?
Funderar på att göra en matdagbok ett tag.

http://www.emschen.se

Underbara Jag

10 augusti 2011 14:16

Jag förstår...Ja det finns många sätt att lägga på sig kilon fast i de allra flesta fall måste man äta fel i allafall (om man inte har någon sjukdom eller annan problematik menar jag).

Ja det vore nog jättebra att göra en matdagbok. Man får ju intryck av att du inte äter särskilt mycket alls så då tänker jag att det måste vara antingen mycket som slinker ned utan att du tänker på det eller att du äter ganska fel. Eller att du småäter mest hela tiden utan att tänka på det eller något...

Skriv matdagbok en vecka och ät som du brukar och kolla igenom den sen, det vore jättekul att se hur det ser ut! Du kan ju skriva den på bloggen så kan man få kommentera t.ex

Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Underbara Jag - 27 oktober 2011 08:07

Tjoho och godmorgon!   Så jävla (förlåt) glad är jag för jag fick ett rejält minus på vågen igår:-5,5 kg! Det hade jag ju inte väntat mig alltså! Fattar ni att jag tappat 15 kg på 6 veckor, det känns ju helt sjukt faktiskt   . Konstigt bara att j...

Av Underbara Jag - 26 oktober 2011 08:54

Ja här kommer då de första före-efter-bilderna. Jag tycker inte själv att det syns så himla stor skillnad... Eller lite grann ser jag ju men jag tycker det är svårt. Var snälla och bortse från min väldigt gamla och slitna bh som inte direkt fyller ...

Av Underbara Jag - 24 oktober 2011 16:29

Och det känns fasiken läskigt alltså. Men jag har jättesvårt att se själv om det har hänt något rent fysiskt så kanske är det bra också. Jag hoppas att jag ska ha tappat runt 4 kg den här gången. Jag har tränat på rätt så bra, så mycket som jag ork...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Av Underbara Jag - 20 oktober 2011 19:39

Fy bubblan, bara för att jag skrev att det känns som det faktiskt går bra utan några större problem igår så har jag såklart haft en sån där överjävlig dag idag då allt känns jobbigt. Alltså, jag vill inte gnälla och jag vet att det är värt det och ...

Ovido - Quiz & Flashcards